ניתוחי בלוטות יותרת התריס

מה הן בלוטות יותרת התריס?

בדרך כלל ישנן ארבע בלוטות יותרת התריס הממוקמות סמוך מאוד או צמודות אל פני השטח האחורי של בלוטת התריס. כל בלוטה היא בדרך כלל בערך בגודל של גרגר אורז (כ 3-5 מילימטרים קוטר וכ 30 – 60 מיליגרם במשקל). למרות שבלוטות התריס ויותרת התריס סמוכות מאוד ושתיהן חלק מהמערכת האנדוקרינית, תפקידם שונה. בלוטות יותרת התריס (נקראת גם PARATHYROID) מפרישה הורמון (PTH) ששולט ברמת הסידן בדם החיוני לשריר ותפקוד עצבי.
אם אחת או יותר מבלוטות יותרת התריס גדלה ומביאה לפעילות יתר, רמת הסידן בדם עלולה לעלות. מצב זה נקרא היפרפאראטירוידיזם hyperparathyroidism ראשוני. גידולים אלה הם כמעט תמיד שפירים, אבל הם עלולים לגרום לבעיות כגון אבנים בכליות, שינויים במצב רוח או דיכאון, וחולשה או כאב עצמות.

הטיפול הנפוץ ביותר לhyperparathyroidism ראשוני הוא הסרה כירורגית של הבלוטה או הבלוטות החולות.
לאחר בירור מתאים הנעשה בדרך כלל ע"י רופא אנדוקרינולוג, והחלטה עקרונית על ניתוח יש לנסות למקם את הבלוטה החולה לפני הניתוח בדרך כלל עם אולטרסאונד ובדיקת מיפוי sestamibi מיבי MIBI
הניתוח נעשה על ידי במרבית המקרים בהרדמה כללית בחתך קטן הממוקם בקדמת הצוואר בקפל עורי קיים. ניתן להעזר במקרים מיוחדים במונה גייגר ובבדיקת דם תוך ניתוחית למדידת רמת ההורמון –
QUICK PTH.

הבלוטות סמוכות לעצבי מיתרי הקול ויש להקפיד להמנע מפגיעה בהם ובבלוטות התקינות.  לעיתים רמת הסידן נמוכה לאחר ניתוח מוצלח אך מצב זה הינו זמני וחולף תוך שבועות ספורים.
הכאב לאחר הניתוח מינימלי ומשך האישפוז קצר ביותר.