גידולים בלסת העליונה

גידולי הלסת העליונה אינם שכיחים ונוצרים בד”כ ממקור האפיתל הקשקשי (Squamous epithelium) המצפה את רירית הסינוס המקסילרי (Maxillary sinus) או הרקמות הרכות והגרמיות של הלסת והשיניים.

הגידולים עלולים לגדול במשך זמן רב עד שיגיעו למצב שיתגלו ופעמים רבות המחלה מתגלה בשלב מתקדם .

סוגי סרטן נוספים בלסת הינם סרקומה (sarcoma), וסרטן שמקורו בבלוטות הרוק המצויות בדופן הלוע, האף והסינוסים (Minor salivary gland carcinoma).

גידולים באזור זה יכולים לבוא לידי ביטוי בחסימה אפית חלקית או מלאה, דימומים, בנפיחות פנים או החיך, רדימות באזור הלחי, שיניים רופפות, כאב בלחי ובשלבים מתקדמים אף הפרעות ראיה

גידולים שפירים של הלסת העליונה

גידולי לסת עליונה שפירים הינם נדירים יחסית. ציסטות בתוך הסינוס הינן ממצא שכיח ורובן תוצאה של קלות לאבחנה ואינן מצריכות כל טיפול.

גידולים שפירים של הלסת הינם נדירים יחסית והטיפול בהם הינו כמעט תמיד כריתה כירורגית של הגידול בגישה אנדוסקופית דרך חלל האף או בגישה חיצונית.

גידול אפי הנקרא inverted papilloma עקב מבנהו הפתולוגי הינו בעל מאפיינים ייחודיים. גידול זה הינו שפיר אך עלול לגרום להרס מקומי.

באחוז קטן הגידול עלול להפוך לגידול ממאיר מסוג SCC. הטיפול המומלץ לגידול זה הינו כריתה כירורגית רחבה בגישה אנדוסקופית אך לעיתים יש צורך בגישה פתוחה ע”י

מקסילקטומיה חלקית (Medial maxillectomy).