הטיפול הניתוחי בשיתוק מיתר קול

חולשה או שיתוק מיתר קול עלולים להביא לפגיעה באיכות הקול, צרידות, עייפות במאמץ קולי ואף לאספירציות חוזרות (הקדמת קנה לוושט).
שיתוק יכול לקרות בכל גיל, מלידה ועד גיל מתקדם, בגברים ונשים ממגוון רחב של סיבות. ע"פ הסיבה לשיתוק ניתן להעריך באם מדובר בפגיעה זמנית או קבועה.מטבע הדברים כאשר מדובר בגורם הפיך, טיפול כירורגי אינו מומלץ בדרך כלל.

  • למרות התקדמות בטכנולוגיות האבחון, בחלק משמעותי מהמקרים לא ניתן לאבחן את סיבת השיתוק ומקובל לחשוב במקרים אלו שמדובר בתגובה לזיהום נגיפי. סיבות ידועות לשיתוק מיתר קול עלולות לכלול: פגיעה בשוגג או במכוון אם אין מנוס במהלך ניתוח: ניתוח בצוואר (בלוטת תריס, עורק הראשי) או בחזה (ריאות, וושט, לב, או כלי דם גדולים).
  • סיבוך מאינטובציה endotracheal הכנסת צינור הנשמה (נדיר).
  • טראומת צוואר או חזה
  • גידולים של בסיס הגולגולת, צוואר וחזה: גידולים (גם ממאירים וגם שפירים)
  • זיהומים נגיפיים
  • שינוי בקול גם אם קל עלול להיגרם ממכלול סיבות ושיתוק מיתר קול הוא רק אחת מהן אולם בכל מקרה יש להיבדק בהקדם ע"י רופא אף אוזן וגרון על מנת לאתר את הבעיה ולטפל בה מוקדם ככל האפשר. בנוסף לבדיקה גופנית הכוללת אנדוסקופיה של מיתרי הקול יש לרוב צורך בבדיקות עזר כגון הדמיה וכן לעיתים יש לבצע בדיקה חשמלית ELECTRONYOGRAPHY להעריך את תפקוד המיתר.


הטיפול כולל התייחסות לגורם לשיתוק וטיפול ישיר בו במידת האפשר. ריפוי בדיבור עשוי להועיל ובכל מקרה של שיתוק גם אם נחשב כקבוע יש להמתין 3-6 חודשים לאפשרות של שיפור עצמוני.במידה ולא חל או אינו מספק ניתן לבצע ניתוח מיוחד בהרדמה מקומית לרוב בו משתילים שתל מיוחד מצד המיתר המשותק לקרבו לקו האמצע ולשפר את איכות הקול משמעותית. ניתוח ייחודי זה נקרא טירופלסטיקה THYROPLASTY שתואר לראשונה ע"י ISHIKI מיפן וזכה להצלחה גדולה. פרופ' תלמי (בתמונה עם ממציא השיטה ISHIKI) התמחה בטכניקה זו והינו בין הראשונים ליישומה בארץ.