ניתוח צינוריות אוורור לאוזניים "כפתורים"

דלקות אוזניים כואבות נפוצות ביותר וכמעט כל ילד עובר את ה"חוויה". רוב דלקות האוזניים מטופלות ביעילות באנטיביוטיקה וחולפות ללא תופעות מיוחדות.
לעיתים, דלקות אוזניים ו / או נוזלים באוזן התיכונה עלולים להפוך לבעיה כרונית המביאה לאובדן שמיעה חלקי,בעיות דיבוראו לנטייה לחוסר יציבות בהליכה,ואף לבעיות התנהגות. במקרים אלה, החדרת צינוריות אוורור לאוזן יכולה לתת מענה כמעט מוחלט לבעיה.

מה הם צינוריות אוורור?

מה הם צינוריות אוורור?
צינורות אלו או "כפתורים" הם גלילים זעירים מחומר אינרטי המוחדרים לתוף האוזן (עור התוף) בניתוח כדי לאפשר אוורור של האוזן התיכונה. שמות נרדפים הם פקקים, צינורות tympanostomy, או צינורותהשוואת לחץ (PE TUBES).ישנם שני סוגים בסיסיים של צינוריות אוורור: לטווח קצר וארוך טווח. צינורות לטווח קצר הם בדרך כלל קטנים יותר ונשארים מספר חודשים עד שנה לפני שיפלטו מעצמם. צינוריות אוורור לטווח ארוך הם גדולים יותר ויש מעין בליטות המקבעות את צינוריות האוורור לפרק זמן ארוך יותר. לעיתים יש צורך להסרה כירורגית.הכנסת צינוריות אוורור מומלצת בעיקר למקרים של נוזל כרוני באוזן התיכונה המביא לירידת שמיעה ואף לנזק מצטבר לעור התוף. סיבה שכיחה פחות היא דלקת אוזן תיכונה נשנית.
ניתוח הכנסת צינוריות אוורור לאוזניים הינו נפוץ ביותר ואף כי מתבצע בהרדמה כללית נחשב בטוח ביותר. הניתוח נעשה פעמים רבות יחד עם אדנוידקטומיה הניתוח כמעט ואינו כואב ואינו מותיר סימן חיצוני.

מה הם צינוריות אוורור?

  • מפחית את הסיכון לדלקת אוזניים בעתיד;
  • תיקון איבוד השמיעה
  • שיפור בעיות דיבור ובעיות בשיווי משקל,
  • שיפור ההתנהגות ובעיות שינה הנגרמות על ידי דלקות אוזניים כרוניות.

צינוריות האוורור מוחדרים דרך הליך כירורגי הנקרא myringotomy או דיקור בעור התוף.הדבר נעשה בדרך כלל תחת מיקרוסקופ ניתוחי עם אזמל קטן ואורך בדרך כלל זמן קצר בלבד.  לעיתים יש צורך בהחדרה חוזרת של צינוריות אוורור באם ישנה הצטברות נוזלים לאחר פליטתן.

יתרונות הניתוח:

מפחית את הסיכון לדלקת אוזניים בעתיד תיקון איבוד השמיעה שיפור בעיות דיבור ובעיות בשיווי משקל שיפור ההתנהגות ובעיות שינה הנגרמות על ידי דלקות אוזניים כרוניות. צינוריות האוורור מוחדרים דרך הליך כירורגי הנקרא myringotomy או דיקור בעור התוף.הדבר נעשה בדרך כלל תחת מיקרוסקופ ניתוחי עם אזמל קטן ואורך בדרך כלל זמן קצר בלבד. לעיתים יש צורך בהחדרה חוזרת של צינוריות אוורור באם ישנה הצטברות נוזלים לאחר פליטתן. בניגוד גמור למקובל, ובהתאם לניסיון קליני וכירורגי אישי עשיר מגובה בספרות הרפואית העדכנית, אין כל צורך באטמי אוזניים בכניסה למים ובדרך כלל לא מתעוררת כל בעיה. סיבוכים אפשריים:
  • לרוב הנקב נסגר אחרי פליטת צינוריות האוורור. במקרים נדירים הנקב בעור התוף לא נסגר ויש לתקנו באמצעות הליך כירורגי הנקרא tympanoplasty או myringoplasty.
  • הצטלקות עור התוף-בד"כ אינה גורמת לבעיה
  • דלקות אוזן

לסיכום: מדובר בפעולה ניתוחית פשוטה יחסית, נפוצה ונטולת סיכונים כמעט המביאה לשיפור מידי ברוב המקרים