ניתוחי בלוטות הרוק

בלוטות הרוק נמצאות באזור הפה והלוע, ישנם שלושה זוגות של בלוטות רוק גדולות: 

  • הפרוטיד (בת האוזן) PAROTID 
  • הבלוטות התת לסתיות submandibular
  • הבלוטות התת לשוניות sublingual.

הבלוטות מפרישות רוק לחלל הפה דרך צינורות ופתחים מיוחדים:  הפרוטיד דרך צינורות ניקוז סמוך לשיניים העליונות, התת לסתיותsubmandibular תחת הלשון ברצפת הפה והתת לשוניות, sublingual דרך תעלות רבות ברצפת הפה.

פרט לבלוטות אלה, ישנן הרבה בלוטות זעירות MINOR SALIVARY GLANDS הממוקמות בשפתיים, אזור הלחי הפנימי (buccal) ובאזורים אחרים של הפה והלוע.

תפקיד הרוק כדי ללחלח את הפה, לסייע בעיכול ובהגנה על השיניים מפני עששת.

בבלוטות הרוק יתכנו גידולים, הן שפירים והן ממאירים וכן ישנן סיבות נוספות כגון אבנים גדולות, דלקות כרוניות ועוד המחייבות ניתוח של בלוטת רוק אחת או יותר.  הרחקת גידולים אלו נעשית לעיתים במקביל לניתוח ניקוי קשרי הלימפה בצוואר (ביתור צוואר -NECK DISSECTION)

גידולי הפרוטיד

בלוטות הפרוטיד ממוקמות קדמית ומתחת לאוזניים משני צידי הראש.  לעיתים מופיעים בהן גידולים מרקמות בלוטה שונות, לרוב בצד אחד אם כי יתכנו גידולים דו צדדיים.  הרוב המכריע של גידולים אלה שפירים, כלומר אינם סרטניים ואינם מתפשטים לחלקים אחרים של הגוף. עם זאת, לעיתים יתכנו גידולים ממאירים בעלי פוטנציאל להתפשטות מקומית וכן לחלקי גוף אחרים ומחייבים טיפול ניתוחי מהיר ואף טיפולים נוספים.
אמנם 80% מגושים אלו הם שפירים ברוב המקרים ממליצים על ניתוח הן עקב זאת שממשיכים לגדול ויכולים להפריע קוסמטית, והן שככל שהגוש גדל הוא קשה יותר להסרה והסיכול לפגיעה בעצב הפני גובר. הגידול השפיר הנפוץ בבלוטת הפרוטיד נקרא PLEOMORPHIC ADENOMA או MIXED TUMOR והוא עלול לאחר שנים להפוך לגידול ממאיר אגרסיבי.
ניתוח פרוטידקטומיה Parotidectomy הוא הסרה כירורגית של חלק או כל בלוטת הפרוטיד. הניתוח מתבצע בהרדמה כללית בחתך מול האוזן שלך ולמטה לכיוון אחורי הצוואר. חתך זה נרפא יפה וכמעט ואינו נראה כעבור זמן.  למעשה מדובר בחתך זהה כמעט לחתךשבו נעשה בניתוח "הרמת פנים" FACE LIFT.
ניתוח פרוטידקטומיה הינו ניתוח מורכב, בעיקר עקב עצב הפנים הנותן תנועה לפנים העובר דרך הבלוטה.

בכל ניתוח יתכנו סיבוכים כגון דימום, זיהום או בהחלמת הפצע.  סיבוכים אפשריים בניתוח פרוטיד כוללים:

  •  חולשה פנים: פגיעה בעצב הפנים עלולה להוביל לחולשה של הפנים (שיתוק פנים). ברוב רובם של המקרים העצב נשמר.עם זאת לעתים (כ 15-20% מהמקרים), שבו הגידול היה קרוב מאוד לעצב, צפוייהחולשה זמנית של הפנים היכולה להימשך מספר שבועות. ב עד -1% מהמקרים תתכן חולשה קבועה של העצב.
  •  הצטברות רוק תתכן באופן זמני ב2-5% מהמקרים ולעיתים מחייבת ניקוזים חוזרים בתקופה הסמוכה לניתוח.
  • תסמונת Freys: במקרים מסויימים לאחר ניתוח זה יתכן בזמן האוכל אודם ואף הזעה באזור הלחי.  הסיבה לכך היא אספקת העצבוב התפקודי לבלוטה (לא עצב הפנים) יכולה לצמוח מחדש במקום לבלוטה שהורחקה לבלוטות הזיעה של העור שמעליה.
  • חוסר תחושה של הפנים ואוזן: עור הפנים יהיה חסר תחושה במשך כמה שבועות לאחר הניתוח, ולעתים קרובות תנוך האוזן יהיה חסר תחושה באופן קבוע.  אין מדובר כאן בסיבוך אלא בתוצאה צפוייה של הניתוח.
    לפרופסור תלמי ניסיון עשיר ומוביל בניתוחים אלו.  ניסיונו מוכר ברמה הבין לאומית וכולל השתתפות בוועדה מארגנת של כנסים בינלאומיים בנושא כמרצה מוזמן וכן כתיבת מאמרים בנושא ואף פרק בספר בנושא ניתוחי בלוטות הרוק העוסק גם בפן הקוסמטי והתפקודי של הצלקת